SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Wymiana filtra przeciwpyłkowego

Nieprzyjemny zapach i zaparowane szyby to objaw występujący w autach bardzo dużej ilości kierowców. Wielu z nich sądzi, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest zły stan klimatyzacji. Tymczasem, najczęściej winowajcą jest zużyty i niesprawny filtr przeciwpyłkowy.

Temperatura w Polsce stale rośnie, wiosna trwa już w najlepsze. W takich warunkach często okazuje się, że wydajność klimatyzacji w naszym samochodzie jest zbyt niska. Do tego dochodzą stęchły zapach oraz zaparowane szyby. Skoro klimatyzacja jest napełniona, dlaczego występują takie problemy?

Tak jak wspominaliśmy, przyczyną jest zazwyczaj filtr przeciwpyłkowy. Jest on lekceważony przez kierowców – wielu z nich nie wymienia filtra od momentu wygaśnięcia gwarancji, a wszelkie propozycje wymiany są przez nich traktowane lekceważąco.

Tymczasem, niesprawny filtr kabinowy to nie tylko zmniejszony komfort jazdy, ale także i zagrożenie dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Dodatkowo, negatywnie wpływa na różne podzespoły samochodu – takie jak m.in. silnik dmuchawy. Może ulec on przegrzaniu, a jego naprawa jest znacznie droższa niż koszt wymiany filtra kabinowego.

Żeby wyeliminować przykre objawy, eksperci zalecają wymianę filtra przeciwpyłkowego co 10-15 tys. km, bądź też raz na rok. Należy na to zwrócić uwagę szczególnie wtedy, gdy eksploatujemy auto w ciężkich warunkach – np. po drogach szutrowych, bądź też miejskich.

W większości przypadków filtr kabinowy zamontowany jest w podszybiu (od strony komory silnika) bądź też za schowkiem po stronie pasażera, a do wymiany nie potrzeba żadnych, specjalistycznych narzędzi.

Jednak nie we wszystkich samochodach proces ten odbywa się tak łatwo. W niektórych samochodach marki Ford filtr przeciwpyłkowy umieszczony jest w tunelu środkowym od strony kierowcy, co wymaga na wymieniającym użycia specjalnego klucza typu torx i odkręcenia pedału gazu. Dla zwykłego użytkownika to spore utrudnienie.

Dobrej jakości filtry mają niezwykle skomplikowaną budowę, składającą się z wielu warstw i włókien. Każda warstwa filtra kabinowego odpowiada za filtrację innego typu zanieczyszczeń – pyłki roślin, sadza, kurz, piasek itp. Jeszcze wydajniejsze są filtry z węglem aktywnym.

Posiadają one dodatkową warstwę filtracyjną, która odpowiada za filtrację szkodliwych dla człowieka substancji, takich jak węglowodory czy związki siarki – znaleźć możemy je w spalinach samochodów. Z tego też powodu filtry z węglem aktywnym są polecane dla alergików i osób mających problemy z górnymi drogami oddechowymi.

Dodaj komentarz