SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Wahacze – czym są, jak są zbudowane, jak je naprawić?

Wahacze mają specyficzną budowę i funkcję. Czym jest wahacz? Jak pracuje? Jak go naprawić w przypadku usterek? Czy naprawa generuje duże koszty?

Wahacz

Wahacz to sztywny człon mechanizmu wykonujące ruch obrotowy o ograniczonym kącie. To ważne elementy zawieszenia ,mające także wpływ na nośność auta. Mają za zadanie także odpowiadać za bezpieczeństwo podczas jazdy i komfort. Ten niewielki element pełni szereg funkcji, dlatego wszelkie uszkodzenia warto od raz naprawiać i na bieżąco kontrolować pracę wahaczy.

Budowa wahaczy

Są to pewne łączniki między kołem a nadwoziem w aucie. Wpływają na poprawę bezpieczeństwa i stabilność samochodu. Pęknięcia mogą doprowadzić do uszkodzenia innych elementów zawieszenia, co przeszkodzi w dalszej jeździe, a także może być bardzo niebezpieczne.
Konstrukcja wahaczy powinna być odporna na uszkodzenia i wykonana z trwałych materiałów.
Wahacz jest oddzielony od koła przez silenblock – metalowo-gumową tuleję tłumiącą drgania i wyciszającą pracę auta. Jest to wymienny element podlegający eksploatacji.
Sworzeń wahacza odpowiada natomiast za utrzymywanie kół w odpowiedniej pozycji i ich skręcanie. Wpływa również na stabilizację podczas jazdy i amortyzację auta.
Tylny wahacz ma nieco łatwiejszą budowę, a jego główna konstrukcja jest bardzo odporna.

Wahacze – regeneracja i wymiana

Wahacze to trwałe elementy w aucie, wykonujące intensywną pracę. W związku z tym wymagają co jakiś czas wymiany. Jeśli natomiast wahacz jest sprawny i nie ma pęknięć, warto oddać go do regeneracji.
Wymiana sworznia lub tulei wahacza generuje koszt robocizny na poziomie około 50 złotych. Po wstawieniu tych elementów trzeba także wykonać zbieżność kół. Warto zauważyć, że często koszt wahacza to kilkaset złotych.
W przypadku awarii trzeba wymienić całą konstrukcję wahacza, gdyż wtedy nie ma możliwości regeneracji. Niektóre tuleje lub sworznie są wstawione w wahaczu na stałe, dlatego wtedy powstaje konieczność całkowitej wymiany wahacza.
Pewnym kłopotem może być także nie znalezienie zamienników. Tuleje lub inne elementy eksploatacyjne można dopasować, ale po wyjęciu ich ze starego wahacza nie da się nic więcej zrobić.

Wahacz należy wymienić po wypadku lub poważniejszej kolizji auta. Taki element bowiem wpływa na nasze bezpieczeństwo, a wszelkie usterki mogą być bardzo niebezpieczne. Cały układ zostaje także naruszony podczas długiej jazdy z uszkodzonymi podzespołami, o czym warto pamiętać. Wymiana jest zatem konieczna do zapewnienia komfortu i pełni bezpieczeństwa.


Ogłoszenie dodano: 12-08-2019
W kategorii: Mechanika

Kontakt z autorem ogłoszenia


ID, 'telefon', true)) : ?>
Zadzwoń na numer:
lub skontaktuj się za pomocą formularza:
ID, 'email', true)) : ?>