SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Odpowietrzanie układu hamulcowego

Elementy układu hamulcowego to części typowo eksploatacyjne podlegające okresowym wymianom. Oprócz wymiany klocków i tarcz hamulcowym warto sprawdzić stan przewodów hamulcowych, ich szczelność oraz w razie potrzeby odpowietrzyć cały układ.

Wymiana płynu hamulcowego, który ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania całego układu powinna następować co około dwa lata. Najlepiej, jeżeli pokrywa się z wymianą części układu hamulcowego. Warto wtedy dokładnie stwierdzić, czy w przewodach hamulcowych nie tworzą się pęcherzyki powietrza, które mogą uniemożliwić prawidłowe działanie całego układu.

Wiele osób nie wie, skąd w szczelnych przewodach hamulcowych zaczynają powstawać pęcherze powietrza. Otóż mogą powstawać ze względu na opary przestarzałego płynu hamulcowego z dużą zawartością wody, mogły pozostać po niesprawnej wymianie płynu hamulcowego bądź w wyniku nieszczelności. Wymiana poszczególnych elementów układu hamulcowego oraz odpowietrzanie układu nie należą do skomplikowanych czynności.

Przede wszystkim należy pamiętać, aby nie mieszać oraz zamieniać ze sobą różnorodnych płynów hamulcowych. Jeżeli wlany był płyn o specyfikacji DOT 4 to podczas wymiany zalejmy płyn o identycznej charakterystyce. Jedynie takie działanie pozwoli nam uniknąć niepożądanych awarii układu hamulcowego. Przy odpowietrzaniu układu hamulcowego nie wolno zapomnieć o kolejności wykonywania poszczególnych czynności. Gdy upewnimy się, że zbiornik zalany jest płynem hamulcowym możemy otworzyć zawór z płynem. Płyn hamulcowy powinien się wylewać aż stanie się przezroczysty. W samochodach bez systemu ABS czynność tą powinniśmy rozpocząć od prawego, tylnego koła. W dalszej kolejności zabiegowi poddane powinny zostać lewe, tylne koło, prawe, przednie oraz na samym końcu lewe, przednie koło. Z kolei w pojazdach wyposażonych w ABS odpowietrzanie powinniśmy rozpocząć od pompy hamulcowej.

Dodaj komentarz