SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Pasek rozrządu – eksploatacja

Czy można zapobiec zerwaniu się paska rozrządu? Ile powinien wytrzymywać nowy pasek rozrządu? Jak prawidłowo eksploatować ten newralgiczny element silnika samochodowego?

Jak można się łatwo domyślić trwałość paska rozrządu zależy od wielu czynników. Teoretycznie nowe paski rozrządu powinny wytrzymywać przebiegi z rzędu 100 tys. km, ale uzależnione jest to od warunków w jakich samochód jest eksploatowany. Gdy auto używane jest głównie do jazdy po mieście poprzez częste ruszanie i zatrzymywanie się pasek potrafi pęknąć po pokonaniu nawet 40-50 tys. kilometrów. Właśnie dlatego, niezależnie od eksploatacji samochodu powinniśmy co jakiś czas kontrolować stan jego zużycia.

Oprócz stopnia zużycia samego paska powinniśmy zwrócić uwagę na naciąg i stan pasa zębatego. Warto zatem niekiedy zdjąć pokrywę rozrządu, co w wielu przypadkach pozwoli nam uniknąć awarii w przyszłości. Na rynku samochodowym wyprodukowano już wiele pojazdów z tzw. rozrządem bezkolizyjnym. Na czym polega rozrząd bezkolizyjny? Chodzi o to, że w przypadku zerwania paska rozrządu silnik ulega jedynie unieruchomieniu bez jakichkolwiek uszkodzeń, a do jego ponownego rozruchu wystarczy założyć nowy pasek rozrządu.

Niestety większość jeżdżących po ulicach samochodów posiada silnik kolizyjny. Oznacza to, że zerwanie paska rozrządu może wiązać się z poważnymi uszkodzeniami głowicy silnika. W tego typu silnikach nie dopuszcza się próbowania rozruchu pojazdu na tzw. „pych”. Działanie to również może spowodować szereg kosztownych napraw.

Przy wymianie paska rozrządu wymianie powinny ulec również pozostałe elementy układu. Mowa tu o rolkach napinających, rolkach prowadzących oraz pompie wody. Komplet nowych podzespołów jest w stanie zapewnić prawidłowe działanie do czasu następnej wymiany. Pamiętajmy również, że sam pasek rozrządu ulega procesowi starzenia się. Oznacza to, że nawet jeżeli samochód nie jest intensywnie eksploatowany to do okresu 10 lat powinno się wymienić w nim pasek.

Pasek rozrządu – eksploatacja, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Dodaj komentarz