SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Serwis płynów w samochodzie przed zimą. Co sprawdzić?

Zima to  najtrudniejszy i najbardziej wymagający okres dla kierowców i ich pojazdów. Do tego trudnego sezonu warto dobrze przygotować swój samochód.

Większość płynów eksploatacyjnych w aucie jest tak skomponowana, by mogła wytrzymać nawet silne mrozy, a paliwo sprzedawane w tym okresie na stacjach nie powinno zamarzać. Zatem w teorii nie trzeba się niczym martwić.

Stacje paliwowe od 16 listopada do 1 marca mogą sprzedawać wyłącznie zimowy olej napędowy, który zgodnie z normą musi wytrzymać mrozy do -20°C. W praktyce jednak dużo zależy od jakości paliwa. Te z renomowanych stacji zazwyczaj wytrzymują jeszcze niższe temperatury, z kiepskiego paliwa parafina może wytrącić się znacznie wcześniej. Jeśli w baku mamy przejściowy olej napędowy (jest bezpieczny do -12° C), podczas tęgich mrozów auta nie odpalimy. W przypadku gdy synoptycy zapowiedzą niższe temperatury niż -20°C, lepiej tankować tzw. paliwa arktyczne – ich temperatura zablokowania zimnego filtra zazwyczaj jest niższa niż -30°C.

fotolia_9124313_subscription_xxl_800x600

Odporność oleju napędowego na ujemne temperatury można też doraźnie poprawić za pomocą specjalnych dodatków do paliw – depresatorów (nazywanych też antyżelami). Po pierwsze, trzeba jednak pamiętać, by dolać preparatu przed nadejściem spodziewanych mrozów – gdy z oleju wytrąci się parafina, żaden specyfik już nam nie pomoże. Po drugie, same depresatory potrafią zgęstnieć w butelce w ujemnej temperaturze – niektóre środki zaczynają działać dopiero w kontakcie z paliwem. Po trzecie, w przypadku współczesnych diesli z filtrami cząstek stałych warto wcześniej zajrzeć do instrukcji i upewnić się, czy producent nie zabrania użycia preparatów tego typu. Dodatki do benzyniaków są zbędne, gdyż paliwo zimowe jest wystarczająco zabezpieczone przed wchłanianiem wody.

Przed nadejściem siarczystych mrozów warto też skontrolować stan filtra paliwa, zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. W odstojniku może zbierać się woda, która podczas mrozów skutecznie zablokuje przepływ paliwa. Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana filtra paliwa – w silnikach Diesla warto to zrobić przed każdym sezonem jesienno-zimowym.

Za problemy z rozruchem auta podczas zimy nie zawsze musi odpowiadać paliwo. Przyczyna może leżeć też po stronie niesprawnego układu wtryskowego (zużycie wtryskiwaczy, uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia) lub świec żarowych, co uwidacznia się w niskich temperaturach.

Serwis płynów w samochodzie przed zimą. Co sprawdzić? , 5.0 out of 5 based on 1 rating

Opinie:

  • piotrex pisze:

    dobry artykuł, choć pewnie większość kierowców obudziła się dopiero jak spadł śnieg 😉

Dodaj komentarz