SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Uszkodzone amortyzatory – konsekwencje

Jazda z niesprawnymi elementami układu zawieszenia bądź układu hamulcowego z całą pewnością nie należy do bezpiecznych. Mnóstwo kierowców decyduje się jednak na odkładanie napraw „na później” niekiedy z aspektów finansowych, a czasem z czystego lenistwa. Jak może zakończyć się jazda z niesprawnymi amortyzatorami?

Głównym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań wynikających z nierówności na jakie napotkamy podczas jazdy samochodem. Wyróżniamy trzy rodzaje amortyzatorów – olejowe, gazowo-olejowe oraz gazowe. Najbardziej zaawansowane technicznie są amortyzatory gazowe, które znajdują zastosowanie w większości współcześnie produkowanych samochodów osobowych. Amortyzatory gazowe są najtwardsze spośród wszystkich rodzajów amortyzatorów, a to oznacza, że jazda samochodem w nie wyposażonym teoretycznie powinna być najmniej komfortowa. Znacznie miększe są amortyzatory olejowe, jednak ze względu na ich podatność na awarie wielu producentów samochodowych rezygnuje z ich montowania w seryjnym wyposażeniu.

Amortyzatory podobnie jak zdecydowana większość auto części mają określoną żywotność. Nie ma jednak odgórnie ustalonego przebiegu, po którym powinno się decydować na ich wymianę. Ma na to wpływ wiele czynników, wśród których warto wymienić choćby styl jazdy kierowcy, stan pozostałych elementów zawieszenia oraz jakość wykonania samych amortyzatorów. Istnieje wiele przesłanek, które mogą wskazywać na uszkodzenie tych części. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na nadmierne „kołysanie się” pojazdu, czyli np. przechylanie na boki podczas wykonywania manewru skrętu bądź „nurkowanie” podczas hamowania. Ze względu na stopniowe i stosunkowo powolne zużywanie się amortyzatorów kierowcy wielokrotnie mają problem z oceną ich stopnia zużycia. Mechanicy twierdzą, że kierowcy stopniowo przyzwyczajają się do coraz gorszego działania tych części, na co najlepszą odpowiedzią są regularne wizyty w warsztatach samochodowych. Szacuje się, że na polskich drogach amortyzatory powinny wytrzymać przebieg z rzędu 80-90 tysięcy kilometrów, a kontrole zalecane są co mniej więcej 20-25 tysięcy. Dodatkowo warto skontrolować stan zużycia tych części przed każdą dalszą podróżą. Jazda z niesprawnymi amortyzatorami potrafi o 30% wydłużyć drogę hamowania pojazdów, nawet tych wyposażonych w ABS. Niesprawne amortyzatory ułatwiają także wpadnięcie w poślizg pojazdu, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.

Exit mobile version