Coraz więcej osób ostatnimi czasy decyduje się na mycie silnika samochodowego. Nie zawsze jest to słuszne rozwiązanie, gdyż drobinki kurzu oraz piasku mogą dostać się do niepożądanych miejsc, co może doprowadzić do awarii. Na co powinniśmy uważać przy myciu silnika?
Przede wszystkim pamiętajmy, żeby nie korzystać z myjek wysokociśnieniowych. Wysokie ciśnienie wody może uszkodzić delikatne elementy silnika samochodowego jakimi jest np. plastik. Z pewnością dużą ciekawostką jest fakt, iż mechanicy „starszej daty” wszelkiego rodzaju środki czystości nakładają na brudną warstwę silnika, a dopiero potem spłukują wodą pod niskim ciśnieniem. Jest to z pewnością najbezpieczniejsza metoda mycia silnika. Użycie myjek wysokociśnieniowych może przenieść niepożądane elementy w postaci kurzu i piasku w okolice pasków klinowych, rozrządu, uszczelniaczy wału korbowego i wałków rozrządu. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że może to doprowadzić do trwałych awarii pozostałych podzespołów, co wiązałoby się ze sporymi kosztami wynikającymi z napraw. Do popularnych usterek, z którymi spotykamy się po umyciu silnika należy również zaprzestanie działania instalacji zapłonowej. Dzieje się tak poprzez dostanie się zbyt dużej ilości wody w jej okolice. Za mycie silnika inaczej powinni zabierać się właściciele pojazdów, które mają uzewnętrznione przewody wysokiego napięcia. Powinno się je wymontować, dokładnie i ostrożnie wymyć, wysuszyć, a dopiero następnie, po umyciu silnika wmontować.
Czy silnik musi być myty? Nie musi. Silnik oraz skrzynia biegów są częściami, którym obojętne jest czy są brudne, czy czyste. Obie części są schowane i w porównaniu do karoserii samochodowej, o którą powinno się dbać nie są elementami „wizytowymi” samochodu. Często podczas sprzedaży samochodu zaglądając pod maskę zauważamy czysty silnik. Jest odbierane na dworaki sposób. Częściej taki zabieg ma wydźwięk negatywny, jakoby samochody z czystym silnikiem były nieużywane, a przestawione stricte do sprzedaży mogą ukrywać jakieś usterki. Mycie silnika jest wymogiem w wielu przypadkach. Do niektórych rajdów samochodowych nie mogą zostać dopuszczone samochody z brudnym silnikiem. Podobnie podczas rozbiórki poszczególnych części „serca samochodu” powinno się postarać o czysty silnik. Zabrudzenie elementów wewnętrznych, które są nasmarowane będzie wymagało ponownego smarowania.