Regularne kontrolowanie poziomu wszystkich płynów eksploatacyjnych jest podstawą właściwego użytkowania wszelkich pojazdów. Czasem jednak się zdarza, że płynu zaczyna brakować, a my nie mamy pod ręką produktu o identycznych właściwościach. Co wtedy?
Do płynów eksploatacyjnych stosowanych w samochodach zaliczamy płyn chłodniczy, olej silnikowy, olej przekładniowy, płyn hamulcowy oraz płyn do spryskiwaczy. Każdy z nich różni się pomiędzy sobą właściwościami przez co niektóre z nich w ostateczności można ze sobą mieszać, a inne nie.
Wszystkie płyny eksploatacyjne są niezwykle ważne do prawidłowego działania samochodu. Płynem, który ma bezpośredni wpływ na działanie silnika samochodowego jest olej silnikowy. Oleje silnikowe różnią się pomiędzy sobą gęstością, lepkością oraz temperaturami, w jakich prawidłowo działają. Pamiętajmy, aby przed każdą dalszą podróżą skontrolować poziom oleju silnikowego. Co zrobić, gdy o tym zapomnieliśmy, a w trakcie jazdy autem zapala nam się kontrolka informująca o braku oleju silnikowego? Gdy mamy pod ręką zapasowy olej silnikowy o identycznych specyfikacjach co ten znajdujący się w silniku to nie powinniśmy mieć żadnych wątpliwości jak postępować. Gorzej, gdy mamy olej o innych właściwościach, albo gdy go w ogóle nie mamy. Mechanicy twierdzą, że lepiej jest pomieszać ze sobą oleje silnikowe o różnych właściwościach niż starać się dojechać do najbliższej stacji benzynowej bez oleju. Najlepiej gdy zmieszamy oleje o podobnych właściwościach pochodzących od różnych producentów. Co prawda pomimo identycznej klasyfikacji lepkościowej będą się między sobą różnić, ale nie w takim stopniu, aby uszkodzić silnik. Gorzej, gdy zmieszamy różne oleje. Oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne posiadają zupełnie inne właściwości, przez co mieszanie ich powinno być ostatecznością. W krótkim odstępie czasu takie zabiegi nie powinny zaszkodzić naszemu samochodowi, ale zaraz po zakończeniu podróży zbiornik powinien zostać uzupełniony olejem dedykowanym do naszego modelu auta i przebiegu silnika.
Inaczej sprawa stoi w przypadku pozostałych płynów eksploatacyjnych. Płyny chłodnicze różnią się pomiędzy sobą przeznaczeniem – jedne są dedykowane do chłodnic aluminiowych, inne do miedzianych, a pozostałe do chłodnic żeliwnych. Mieszanie cieczy chłodzących pomiędzy sobą potrafią uszkodzić uszczelnienie, co może doprowadzić do wycieku płynów z chłodnic. Podobnie dzieje się z płynem hamulcowym. Płyny hamulcowe są dedykowane do poszczególnych rodzajów hamulców. Dlatego jedne będą pasować do hamulców tarczowych, a inne do bębnowych. Zmieszanie pomiędzy sobą płynów hamulcowych o różnych właściwościach może doprowadzić do ich zagotowania się, co spowoduje całkowitą utratę skuteczności hamowania. Najprościej sprawa wygląda w przypadku płynu do spryskiwaczy oraz płynu chłodniczego. Ich główny podział wynika ze względu na warunki atmosferyczne. Oba płyny można dowolnie mieszać pomiędzy sobą, jednak należy pamiętać, że gdy przed nadejściem zimy zapomnimy o wymianie płynu letniego na zimowy to może on zamarznąć.