SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Problematyczny układ rozrządu

Na samym początku układ rozrządu sterowany był za pomocą kół zębatych i wałków królewskich. Po pewnym czasie zaczęto stosować łańcuchy, a następnie napęd pasowy, który okazał się tańszy i równie wytrzymały, co jego poprzednicy. Najnowsze silniki wracają z kolei do pierwotnych konstrukcji, gdzie wykorzystywano napęd łańcuchowy. 

Silnik, który został wyposażony w łańcuchowy układ rozrządu składa się z łańcuchów, napinaczy hydraulicznych, kół zębatych, ślizgów i śrub mocujących. Z reguły znajduje się z tyłu, od strony skrzyni biegów.

problematyczny układ rozrządu

Układ rozrządu.

Awaryjność układu rozrządu

Rozrządy tego typu okazują się dosyć podatne na usterki, czego pierwszym objawem jest z reguły kilkusekundowa głośna praca jednostki napędowej przy porannym uruchamianiu samochodu. Zazwyczaj problem dotyczy nieprawidłowej pracy napinaczy hydraulicznych w układzie. Pierwsze objawy należy potraktować poważnie i udać się do warsztatu w celu wyeliminowania problemu.

Jeżeli hałas trwa dłużej i występuje podczas każdego uruchamiania silnika lub gdy po przekręceniu stacyjki silnik chwilowo staje, by za chwilę znów kręcić się dalej do uruchomienia, to należy koniecznie skontaktować się z mechanikiem. Bagatelizując te objawy możemy doprowadzić do sytuacji, w której uszkodzeniu ulegnie silnik.

Układ rozrządu – wymiana podzespołów

Nic nie trwa wieczne, dlatego niezależnie od tego, z czego zostały zbudowane części samochodowe, tj. nawet z najlepszych materiałów, to podlegają zużyciu eksploatacyjnemu i starzeniu. Dlatego nikogo nie powinna zdziwić konieczność wymiany rozrządu przy przebiegu 300 tys. km. Odwlekanie wymiany do niczego dobrego nie prowadzi. Każda usterka lub zużycie powinno zostać wyeliminowane. Sprawność podzespołów układu rozrządu to podstawa bezproblemowego uruchamiania pojazdu i przyjemnej jazdy. Wymieniając rozrząd pamiętajmy, że w skład układu wchodzą: łańcuchy, napinacze, prowadnice ze ślizgami, koła zębate, łożyska kół zębatych, wszystkie śruby, simeringi oraz uszczelki.

Ponadto, podczas wymiany kompletnego zestawu, zaleca się także  by wymienić olej wraz z filtrem, których prawidłowy stan ma bardzo duży wpływ na pracę całego układu. Po prawidłowej wymianie układu rozrządu jednostka napędowa będzie pracować cicho, uruchamiać się bezproblemowo i zapewni kierowcy pełnię mocy.

Opinie:

  • autohumor pisze:

    z rozrządem jak z sercem 😛 prędzej czy później każdego zawiedzie xD

  • rafi pisze:

    A jak już zawiedzie to trzeba być przygotowanym. Niedługo dobiję do 300tyś, chyba czas się z nim żegnać. 🙂

Dodaj komentarz