Silnik do prawidłowej pracy potrzebuje odpowiedniego smarowania, które zapewnia mu olej silnikowy. Wybór idealnego smarowidła to tylko z pozoru proste zadanie. W przypadku nowych aut nie powinno być problemu – otrzymujemy od dilera jasne instrukcje i książkę serwisową. Niestety bardzo często kupując samochód używany, nie zawsze poprzedni właściciel dostarczy nam książkę serwisową. Co gorsza – jeśli pod maską nie znajdziemy żadnej zawieszki, musimy zdać się na naszą wiedzę.
Z czego składa się olej silnikowy?
Najważniejszym składnikiem oleju silnikowego jest tzw. baza olejowa (80%). Niegdyś była ona produkowana z uszlachetnionych destylatów ropy naftowej. W późniejszym czasie zaczęto wytwarzać oleje półsyntetyczne składające się z destylatów ropy naftowej oraz produktów syntezy chemicznej, natomiast w ostatnich latach popularność zyskały oleje syntetyczne, których baza w całości produkowana jest z produktów syntezy chemicznej.
W skład oleju silnikowego wchodzi również regulator lepkości, dzięki któremu właściwości smarowidła nie zmieniają się w zależności od temperatury.
Klasa lepkości
Pierwsza liczba w oznaczeniu nazwy oleju silnikowego określa tzw. klasę lepkości. Określa przydatność oleju w niskich temperaturach. Biorąc za przykład smarowidło 10W40, pierwsza cyfra oznacza, że olej zachowuje swoją przydatność w temperaturze -25 stopni Celsjusza, natomiast 5W w temperaturze 5 stopni niższej.
Lepkość oleju w wysokich temperaturach
Druga liczba po “W” oznacza gęstość oleju w wysokich temperaturach. Im jest większa – tym większa lepkość oleju w danej temperaturze. Smarowidła z małą liczbą znajdującą się w drugim członie oznaczenia, sprawdzają się w przypadku małych, ekonomicznych silników, jednak nie nadają się do sportowych samochodów dysponujących dużą mocą.
Jaki olej wlać do silnika?
Głównym kryterium, jakim powinniśmy kierować się przy wyborze oleju są zalecenia producenta. Jeżeli nie mamy żadnej informacji dotyczącej oznaczenia wcześniejszego smarowidła, najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z wyszukiwarki po VIN-ie. Warto pamiętać, że stosowanie prawidłowego oleju silnikowego chroni m.in. części do Citroena C5. Nie można również zapomnieć o regularnej wymianie smarowidła również w określonych przez producenta przebiegach. Przyjmuje się, że powinno to nastąpić po przejechaniu około 10 000 km, jednak w przypadku ostrzejszej jazdy, olej silnikowy może stracić swoje właściwości nawet po połowie tego dystansu. Jeżeli po wyjęciu bagnetu olej ma ciemną barwę – powinniśmy czym prędzej udać się do warsztatu samochodowego w celu jego wymiany.